Marsvinsuppfödning!

Jag har tänkt en massa och har kommit fram till vad jag vill göra.
Jag älskar Marsvin dom är så söta små och härliga att pyssla/mysa med.
Jag skulle gärna vilja ha marsvinsuppfödning men vet inte riktigt hur det funkar och hur man börjar. Jag vill verkligen ha all information om det. För att om allt går vägen så skall jag ha en liten marsvinsbutik. Med klippning av klor, Bada dom och framför allt dom som e långhåriga fixa deras långa päls :) så mysigt det hade varit. Även i den lilla butiken jag tänker mej så vill jag ha marsvins mat , bur med mera allt som tillhör marsvin. Men jag har en vännina som har hållit på med Marsvinsuppfödning så vi diskuterar nu massor om det. Men vill har er hjälp ändå.  Var kan man få tag på fina raser både renrasiga/blandras. För när man håller på med uppfödningen så skall man tänka på allt.


Som tex:
Vad skall man ha marsvinen till? 
Jo då tänkte jag på detta sättet:
Att dom renrasiga e mer för utställning och det hade varit kul därför skulle jag vilja ha min butik med bad/klorklippning rengörning av tänder så dom blir fina innan utställningen.

Sen finns där då blandras marsvin: 
Och det hade varit kul att para olika raser och se vad det blev för någon filur. Men sen skall  man vara noga med hur man para dom och självklart kommer jag kolla upp alla marsvin jag köper och raser och allt det dära.  Men även blandras marsvin kan vara till utställning men vet inte om där finns någon för det.

Det tråkiga är att man måste ha tillstånd för att ha en utställning och om jag tror rätt att man har en utbildning till det. För annars hade det varit min dröm med att öppna en utställning för marsvin både för blandras och renrasig. 

Sen är där många som har marsvin som keldjur och då är det mest blandras marsvin som är det. 
Och man skall aldrig ha en marsvin utan 2 för att marsvin är flockdjur och behöver varandra. 2 honor eller 2 hanar går ju ihop. Och öven en 1hane och 1 hona men då skall hane vara kastrerad. 

Så jag hoppas jag får all tips jag vill ha för jag vill verkligen börja med detta. Har tänkt massor och 150% säker på att jag vill detta. Och om någon mer är intresserad av detta så hade det varit kul. Har min vännina som skall vara med. Men hade varit kul med 1-2 till så man kan hjälpas åt och planerar upp allting

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser!)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0